Ruim 12.000 taxaties per jaar VRT & TMV gecertificeerd

Waarom u de tractorregistratie niet moet uitstellen

Vanaf de jaren 90 is het een discussiepunt geweest, maar vanaf 2025 is het een feit. Dan moet elke trekker op de weg een kentekenplaat hebben en alles wat harder kan rijden dan 40 km per uur een apk.

Tot die tijd mag er zonder plaat en registratie nog wel 25 kilometer per uur gereden worden. Wie harder met de trekker wil rijden, heeft bij het ingaan van de wet al een plaat nodig. Voor boeren die voor hun eigen bedrijf onderweg zijn, geldt trouwens een uitzondering op de apk.

Als u denkt: ‘Dan heb ik nog even…’, dan heeft u gelijk. Maar het wordt wel duurder. Wij leggen uit waarom.

Registreer uw tractor in 2021!

Omdat het registreren van de tractor is begonnen, adviseren wij u – als uw tractor nog niet geregistreerd is – niet langer te wachten. Want als u alles dit jaar geregeld wilt hebben, moet u nu in actie komen. Stel de registratie van uw tractor niet uit, want de achterstanden bij de RDW lopen helaas al op.

De registratie kost in 2021 nog €18. Wie wacht tot 2022 zal de tractor ook moeten laten keuren en dat moet gebeuren bij een RDW-keuringsstation. Dat kan niet bij een plaatselijke dealer. Zo’n keuring is dus niet alleen verder weg, maar kost ook nog eens €200.

Uw tractor registreren kan bij de RDW

Om te registeren gaat u naar de website van de RDW. U kunt inloggen in het RDW-systeem met DigiD of eHerkenning. Daarna moet u zo’n 10 eenvoudige kenmerken invoeren zoals merk en type, handelsbenaming, chassis of voertuigidentificatienummer, bouwjaar, brandstofsoort en constructiesnelheid. Een kentekencard wordt vervolgens als bewijs thuisgestuurd. De kentekenplaat bestelt u daarna bij een erkende automaterialenzaak.

TIP: download eerst het hulpformulier, daarop staat precies welke voertuiggegevens u moet verzamelen.

Wel of geen kenteken?

Komt een trekker nooit van het erf af, dan hoeft die niet geregistreerd te worden en is er geen kentekenplicht. Toch is het wel verstandig om te registreren. Wij leggen hieronder in 2 punten uit waarom.

  1. De registratie is van invloed op de inruilwaarde. In de overgangsperiode is het nog gratis zonder keuring. Is er niet geregistreerd en wil een volgende eigenaar dat wel, dan kunnen de kosten de inruilwaarde onder druk zetten.
  1. WA-verzekering. Wie een tractor op het erf heeft staan, is in principe verplicht dit voertuig te verzekeren. Dat geldt ook als die niet op de openbare weg komt. In de praktijk blijkt dat veel trekkers onverzekerd zijn. Zolang er geen ongeluk gebeurt, zijn er geen gevolgen voor de eigenaar. Is de trekker geregistreerd dan verandert het controlemechanisme. Via de registercontrole is direct duidelijk of de trekker is verzekerd. Er volgt dus ook automatisch een boete wanneer dit niet het geval is. De boete voor onverzekerd rijden is €600

Nog iets over boetes

Wie zonder kentekenplaat rijdt, loopt het risico op een boete van €140. Voor wie geen registratie heeft, moet €380 betalen.

Hoeveel trekkers in Nederland?

Er rijden in Nederland zo’n 270.000 trekkers rond en 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid. Denk aan alle zelfrijders zoals hakselaars, rooiers, kranen en verreikers.

Uw tractor laten taxeren voor de verzekering? Wij zijn erkend taxateur voor tractoren en groot materieel. Maak direct een afspraak.

 

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies