Slimmer auto’s importeren?

“Auto’s importeren is minder interessant geworden door de hoge CO2-uitstoot. Want door de WLTP testmethode wordt ’t allemaal veel te duur.”

Denkt u dit? Dat is jammer oftewel ontzettend spijtig! Want als u om deze reden gestopt bent met het importeren van auto’s mist u omzet!

Lees verder en begrijp waarom wij iedereen adviseren om te importeren.

Nieuwe auto’s in Nederland zijn in veel gevallen simpelweg te duur geworden. Dat komt door de nieuwe testmethode. Vandaar dat er bijna geen nieuwe auto’s meer verkocht worden. Kortom; 2019 is geen best jaar voor de verkoop van nieuwe personenauto’s.

Echter de vraag naar jong gebruikte auto’s stijgt. Als u een auto van een half jaar vanuit Duitsland importeert levert dat uw klant al gauw veel voordeel op. Welke klant wil dat nou niet?

CO2-uitstoot bepaalt hoogte BPM

Bij de import van auto’s vanaf 2013 bepaalt de CO2-uitstoot de hoogte van de BPM. Omdat de CO2 uitstoot voor Duitse aanbieders niet telt (door andere wet- en regelgeving) zijn zij minder precies bij het vermelden van de juiste CO2-uitstoot in hun advertenties. Om deze reden komt het met grote regelmaat voor dat CO2 uitstoot die de advertentie staat niet de werkelijke CO2-uitstoot is. Het is dus zaak die CO2-uitstoot altijd te controleren.

Een simpel voorbeeld

Vergelijk deze 2 voertuigadvertenties met elkaar. Het gaat om 2 BMW’s met identieke motor. Toch verschilt de informatie over de CO2-uitstoot. Dat verschil is fors!

Auto 1

Auto 2

Welke advertentie geeft de juiste informatie? Met andere woorden; welke CO2-uitstoot is cruciaal voor het berekenen van het juiste BPM bedrag?

Let op: beide advertentieteksten verstrekken onjuiste informatie!

AUTO 1 is de waarde volgens de Euro 6 norm.

AUTO 2 is de waarde volgens de nieuwe WLTP testmethode.

Vraagt u het Duitse kentekenbewijs (zie hieronder) op, dan staat bij V7 de waarde 218 gram p/km. Betekent dit dan dat de informatie in advertentie 2 juist is?

Nee, de informatie is onjuist! Alleen op het CVO staan alle correcte gegevens die u nodig heeft. Daarom ons dringende advies; vraag altijd het CVO op.

Wat is een CVO?

Een Certificaat van Overeenstemming is het ‘geboortebewijs’ van een voertuig. Met een CVO kunt u aantonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen. In Duitsland heet een CVO een EWG-übereinstimmingsbescheinigung. In het Engels is het een Certificate of Conformity en in het Frans een certificat de conformité. Is een CVO niet meer bij de importauto aanwezig, kan kunt u die in Nederland – tegen betaling – opvragen bij de voertuigfabrikant of de vertegenwoordiger daarvan.

In bovenstaand voorbeeld ziet u een gedeelte van het CVO. U mag tot medio 2020 de NEDC waarde toepassen. Bij deze auto’s is dat 167 gr/km.

Hoe verhouden deze bedragen zich ten opzichte van de BPM die u moet betalen?

Bovenstaand rekenvoorbeeld maakt inzichtelijk dat CVO waarden opvragen altijd de moeite waard is. Of sterker nog, eigenlijk gewoon MOET.

Verzuimt u dit te doen, dan wordt u bij de import van AUTO 1 geconfronteerd met een nare verrassing achteraf. U krijgt een BPM naheffing van ruim € 2.600!

Bij AUTO 2 had u de import niet eens overwogen door het oninteressante kostenplaatje.

BPM calculator

Op deze website vindt u de gratis BPM calculator. Bereken hiermee zelf van te voren hoeveel BPM u ongeveer moet afdragen bij invoer volgens de afschrijvingstabel. Weten of u op dit bedrag kunt besparen? Of anders gezegd; of u in uw specifieke geval de koerslijstaangifte of het taxatierapport voordeliger uitvalt? Vraag dan vrijblijvend advies aan één van onze taxateurs. Tijdens één telefoontje krijgt u altijd een eerlijke indicatie. Bel 0315 84 33 08.

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies
Contact

Waardetaxaties.nl
Parallelweg 4
7081 DX Gendringen
Werkdagen 8:45 uur t/m 17:30 uur

Bel 0315 84 33 08

ISO 17024 gecertificeerd

© 2019 - Waardetaxaties heeft haar website laten maken door Ebbers Media.