Ruim 11.000 taxaties per jaar VRT & TMV gecertificeerd

Rode DMC-12 DeLorean getaxeerd

Begin oktober taxeerde onze taxateur Maarten een DMC-12 DeLorean. Nou zien wij heel wat mooie auto’s, maar de taxatie van dit unieke exemplaar deelden wij op Facebook. Ook omdat de eigenaar daarvoor toestemming had gegeven. En toen ging het los! Want de rode kleur van deze DeLorean deed veel stof opwaaien.

Ons bericht op Facebook

Onlangs heeft onze taxateur Maarten een DMC-12 DeLorean getaxeerd. 😎
Ken je de film Back to the future? Hierin speelt de DeLorean een prominente rol als dé tijdmachine! Vandaar dat fans van deze filmreeks hem als een iconische auto beschouwen en dat is hij ook!😍
Het exemplaar dat wij mochten taxeren, is origineel vanaf fabriek in Ferrari rood gespoten. Normaal zie je de DeLorean’s in geborsteld RVS. In deze rode kleur is slechts een handjevol geproduceerd.
Wereldwijd rijden nog zo’n 6.500 exemplaren DeLorean’s rond. Van 1981 t/m 1982 zijn ongeveer 9.000 DeLorean’s geproduceerd. Het bedrijf DeLorean Motor Company (DMC) ging in 1982 failliet.
Robbert Oosterhof, beheerder van de website delorean.nl en de ontmoetingsplek voor DeLorean fanaten, reageerde onder ons bericht met de opmerking dat de auto’s af fabriek nooit in kleur zijn geleverd. Dat werd op bestelling gedaan bij de dealer.

Fijn dat iemand de moeite neemt om zulke informatie te delen!

Toch beschikte de eigenaar van deze unieke DeLorean over de originele factuur van staat ‘Custom Ferrari Red Paint’ origineel op de factuur. Daarvoor werd destijds $4.000 betaald en dat deelden we ook op Facebook.

Met deze extra informatie zorgde Robbert Oosterhof ervoor dat Barrie Wills, een Engelse automotive specialist met een enorme kennis over DeLorean waarover hij zelfs een boek schreef, zich met de Facebook discussie bemoeide.

Zo’n reactie vergroot onze kennis en dat vinden we leuk!

Barrie Wills zegt het volgende over de rode DeLorean (vertaald):

Als je met ‘fabriek’ Dunmurry bedoelt, dan is het antwoord dat DeLorean niet betrokken was bij het goedkeuren van gespoten auto’s. Dit kwam vooral doordat John het spuiten niet goedkeurde omdat het indruiste tegen zijn ethische benadering van autoproductie (verf was in die tijd op oliebasis en veroorzaakte een enorm milieuprobleem in autofabrieken bij het weggooien van het residu dat tijdens het spuitproces ontstond. Dick Brown echter besliste op eigen houtje het kleurlakken van panelen te onderzoeken zonder John daarbij te betrekken. De twee waren op dat moment gebrouilleerd spraken niet met elkaar. Er werden een aantal roestvrijstalen testpanelen geproduceerd en daarop werden ultraviolette testen uitgevoerd. Toen het bedrijf onder curatele kwam te staan werden de testen onderbroken en stopgezet.

Enkele gespoten auto’s werden geïnitieerd door dealers (en een importeur in het Midden-Oosten) en verkocht vanuit hun voorraad na de recessie in de winter van 1981 en 1982. Geen enkele gespoten auto werd goedgekeurd door DMC in de VS en ditzelfde geldt voor DMCL in Dunmurry.

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt. Dit onderwerp wordt gedetailleerd beschreven in het DeLorean-hoofdstuk van mijn boek # 2, 45+ Years Without John DeLorean.

Oorspronkelijke Engelse tekst:

If by ‘factory’ you mean Dunmurry, the answer is we were not involved in approving any painted cars, mainly because John did not approve of painting as it went against his ethical approach to car manufacture (paints were oil-based in those days and caused a massive environmental problem in car plants when disposing of the residue that didn’t make the car body in the spraying process). Dick Brown took an independent decision to explore the colour lacquering of panels without reference to John at a time when the two had fallen out and were not speaking. A number of test stainless panels were produced and were in the process of undergoing ultraviolet testing when receivership struck, and the tests were halted. A few painted cars were initiated by dealers (and one importer in the Middle East) from their stock of cars after sales suffered during the recession of the winter of ’81/’82. None were approved by DMC in the USA nor DMCL in Dunmurry. I hope that clarifies the record. The subject is covered in more detail in the DeLorean chapter of my Book#2, 45+ Years Without John DeLorean.

Waardetaxaties is blij met meedenkers

Wij hadden niet verwacht dat onze update op Facebook zoveel reacties zou opleveren, maar wat vinden wij ‘t leuk dat zoveel mensen – door te reageren – hebben laten zien dat deze rode DeLorean er toe doet.

Er waren mensen bij die zondermeer aannamen dat deze DeLorean een schade moest hebben opgelopen en daarom werd overgespoten. Omdat een RVS auto niet gerestaureerd kan worden, was hun argement. Niets is minder waar!

Door de vele reacties van deskundigen, fans en liefhebbers kunnen wij niet anders concluderen dat onze klant een rode DeLorean bezit met een prachtig verhaal en dat deze auto werkelijk uniek is. Daar valt geen speld tussen te krijgen!

DeLorean in Custom Ferrari Red Paint

Bent u oldtimerliefhebber wilt u onze updates ontvangen? Meld u dan aan voor onze OLDTIMER nieuwtjes.

 

 

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies