Ruim 11.000 taxaties per jaar VRT & TMV gecertificeerd

Oude ijscowagen Citroën HY uit 1974 getaxeerd

Een oude ijscowagen die is omgebouwd tot camper! Dat zien wij niet dagelijks en omdat er een bijzonder verhaal aan kleeft, laten wij u graag meegenieten.

Deze Citroën HY uit 1974 begon als ijscowagen in Frankrijk. De eerste 20 jaren van zijn bestaan reed hij dwars door het platteland van de Franse Pyreneeën om ijsjes te verkopen.

Hoe de Citroën HY eruit zag

En op een gegeven moment kwam de ijscowagen naar Nederland. Omdat de tweede Nederlandse eigenaar Wouter een persoonlijke vriend was van de huidige eigenaar kunnen wij daar de draad van zijn geschiedenis weer oppakken.

Wouter verzamelde oldtimers. Hij had er 10 in zijn koetshuis staan, waarvan de meeste Citroëns waren. De voormalige ijscowagen gebruikte hij als bestelbus en noemde hem KLAAS (glaces). Leuk bedacht! 😄

Toen Wouter twee jaar geleden overleed, besloten de erfgenamen de oldtimers van de hand te doen. KLAAS wilde zij in eerste instantie houden, maar omdat hij niet in de loods paste, ging hij toch in de verkoop. De huidige eigenaresse, die al eens een Citroën HY camper bezat, kocht de camper in juli van dit jaar met het plan hem te verbouwen tot camper. Sinds de emotionele overdracht, is er flink aan KLAAS gesleuteld, want hij was in deplorabele staat.

Alle kapotte ruiten en de linker zijwand zijn vervangen, de binnenkant is geïsoleerd, er is een gereviseerde motor ingezet, de bedrading is vernieuwd en dat geldt eveneens voor het relais, de bobine, de waterpomp, het luchtfilter, de ontsteking en de watertemperatuurmeter.

Door deze restauratie is er al behoorlijk wat waarde toegevoegd en daarom koos de huidige eigenaresse ervoor het voertuig als momentopname te laten taxeren. De restauratie is nog niet klaar, maar zij kent het belang van de juiste waarde op de verzekeringspolis en wil geen risico lopen.

Mocht er volgend jaar een hertaxatie nodig zijn, dan voert Waardetaxaties die uit voor een gereduceerd tarief. Deze regeling geldt voor alle hertaxaties van voertuigen die bij ons in de database zitten.

Dit verhaal, geschreven door Wouter, hangt op het raam van KLAAS.

KLAAS
Citroën HY (1974)

Klaas (glaces) is de gezellige, stoere ijscobus. Hij is sinds enkele jaren gepensioneerd en mag graag mooie verhalen vertellen over de jaren waarin hij in de dorpjes van het Franse platteland ijsjes verkocht. Zijn platte Franse accent maakt dat we weinig van die verhalen begrijpen, maar zijn bulderlach aan het eind van elk verhaaltje is altijd aanstekelijk.

Hij is geen fotomodel en vooral de verhoudingen van glas en metaalplaat zijn verre van optimaal, maar hij is gezond en oersterk. Het deed hem verdriet te worden afgedankt als ijscobus, maar nu hij de stoere steun en toeverlaat van Wouter is geworden, glimt hij trots als vanouds. Voor zware klussen zoals bouwmaterialen of een motor ophalen, is hij het meest geschikt en dat weet hij. Hij kan zonder te kreunen meer gewicht vervoeren dan hij zelf weegt!

De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pick-up, paardentransportwagen en nog veel meer. In België was de HY favoriet als frietkot en in Nederland was de HY onder meer te zien in Sesamstraat
Productiejaren 1974 – 1982
Ontwerper Pierre Franchiset

Bijzonderheid: Laatste auto met ‘zelfmoorddeurtjes’

Wat is een zelfmoorddeur?

Dit type portier scharniert achterwaarts open. Het grote voordeel van een achterportier dat achterwaarts open scharniert, is het ontstaan van meer uitstapgemak voor de achter passagiers. Het grote nadeel? Als zo’n deurtje verkeerd tijdens het rijden per ongeluk openging, was het risico van uit de auto vallen best groot. In die tijd waren veiligheidsgordels waren nog niet verplicht en zaten passagiers meer op de stoelen dan erin.

Hoe bepaalden wij de waarde van deze ijscowagen?

Die vraag krijgen wij best vaak. Hoe bepalen wij de waarde van een uniek voertuig?

Meestal starten wij ons onderzoek in onze eigen database en zoeken naar vergelijkbare taxaties. Die database wordt sinds 2013 gevuld wordt met eigen taxaties. Omdat wij inmiddels zo’n 11.000 taxaties op jaarbasis uitvoeren, is het logisch dat de die veel waardevolle informatie bevat.

De gevonden gegevens vullen wij aan met onder meer recente veilingresultaten en online research. Tel daarbij onze vakkennis die ons helpt bij het interpreteren van de gegevens. Leuk feitje; sommige taxateurs zijn wandelende encyclopidieën.

En zo doen we dat!

Bent u van plan een oldtimer te restaureren? Verzamel dan alle facturen die samenhangen met deze restauratie. Bij een taxatie is het een pre als u kunt laten zien wat u heeft geïnvesteerd.

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies