Eén van de grootste voertuigtaxateurs in Nederland

Is het nog interessant om elektrisch te rijden?

De elektrische automarkt heeft in de afgelopen jaren een opmerkelijke groei doorgemaakt, maar recente ontwikkelingen hebben de sector uitgedaagd. Wat ooit als veelbelovend werd beschouwd, staat nu op het punt van een mogelijke ineenstorting.

Welke factoren dragen bij aan de huidige tegenslagen en waarom wordt de toekomst van elektrische auto’s in twijfel getrokken?

Subsidies en hun invloed

De aantrekkelijkheid van elektrische auto’s voor consumenten en bedrijven werd grotendeels gestimuleerd door royale subsidies en het niet betalen van motorrijtuigenbelasting.

Vermindering financiële prikkels

In 2025 moet er wel motorrijtuigenbelasting  (MRB) worden betaald, maar wordt er nog korting gegeven. In 2026 vervalt alle korting op de MRB  voor de elektrische auto.

Rijders van elektrische auto’s moeten met het volgende rekening houden:

  • Tot 1 januari 2025 wordt er geen motorrijtuigenbelasting betaald.
  • Vanaf 1 januari wordt er 75% korting verstrekt op de motorrijtuigenbelasting.
  • In 2026 vervalt de korting op de wegenbelasting.

Het lijkt erop dat de bedragen voor auto’s met een benzinemotor als basis gaan gelden, wat betekent dat vooral het gewicht van de auto bepalend is.

Veel is echter nog onzeker. In Den Haag wordt ook nog gesproken over een kilometerheffing, of een vorm daarvan. Als de kilometerheffing wordt ingevoerd, verdwijnt de motorrijtuigenbelasting. Ook wordt er gedacht over een compensatie voor het hogere gewicht van de accu ten opzichte van een auto met benzinemotor.

Rekenvoorbeeld

Een Peugeot 208 in de elektrische uitvoering weegt 400 kilo meer dan de benzineauto in hetzelfde model. Per kwartaal zou je ongeveer €100 meer kwijt zijn.

BPM op elektrische auto’s

De belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) was voorheen een zorgeloze kwestie voor kopers van elektrische auto’s, en dat blijft zo tot 2025. Tot 2025 betaal je geen BPM bij de aankoop van een elektrische auto. Echter, vanaf 2025 ga je per aangekochte auto eenmalig een bedrag van €360 betalen.

Er wordt verwacht dat vanaf 2026 de BPM voor een elektrische verder zal stijgen.

Elektrisch rijden is t/m 2024 veel interessanter dan vanaf 2025 en later!

Conclusie

Terwijl wij ons bewust worden van deze uitdagingen, wordt het steeds duidelijker dat de elektrische auto-industrie zich in een cruciale overgangsperiode bevindt.

De toekomst hangt af van de effectiviteit waarmee de overheid deze uitdagingen aanpakt en welke strategieën zij implementeert om een veerkrachtige en bloeiende markt voor elektrische voertuigen te waarborgen.

Met de aanzienlijke afname van de schatkist roept dit echter twijfels op over de haalbaarheid van het behouden van financiële voordelen voor elektrische rijders.

Maak een taxatieafspraak in 4 stappen >

 

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies
Stel hier uw vraag.