Eén van de grootste voertuigtaxateurs in Nederland

Hoe besparen op BPM bij import bestelauto vanaf 2025

Vanaf januari 2025 verdwijnt de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s. Dit betekent dat ondernemers, die tot nu toe geen BPM hoefden te betalen bij de aanschaf van een bestelauto, vanaf 2025 wel BPM verschuldigd zijn. De hoogte van de BPM, net zoals bij personenauto’s, is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van de bestelauto. Deze verandering heeft een belangrijke impact op de aanschafprijs van een bestelbus.

Hoe wordt BPM berekend?

De BPM voor bestelauto’s wordt, net zoals bij personenauto’s, berekend op basis van de CO₂-uitstoot.

Een rekenvoorbeeld BPM voor een bestelbus in 2025

Neem een Renault Traffic L2H1 met een CO₂-uitstoot van 180 gram. Voor bestelauto’s met een eerste toelating in 2025 betaalt u € 66,90 per gram. Dat betekent een BPM-bedrag van € 12.043.

Let wel op: dit bedrag wordt nog twee keer met een jaarindexatie verhoogd om te komen tot het tarief per 2025.

Import van bestelauto’s met eerste toelating in 2025

Een belangrijk aandachtspunt zijn bestelauto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet en later als jonge occasions worden geïmporteerd. Dit kan een interessante optie zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar een voordeligere manier om een nieuwe bestelbus aan te schaffen.

BPM bij import van bestelauto’s vanaf 2025

Bij de import van een jonge bestelbus moet ook BPM worden betaald. De BPM bij import wordt berekend op basis van de CO₂-uitstoot. In sommige gevallen kan een BPM-taxatierapport helpen om de BPM-kosten te verlagen.

Een BPM-taxatierapport kan vooral interessant zijn als de geïmporteerde bestelbus beschadigingen heeft, zoals krassen, deuken of andere defecten. Schade die goed gedocumenteerd is in een taxatierapport kan zorgen voor een lagere BPM-aanslag.

Bestelbus importeren vanaf 2025 – conclusie

Vanaf 2025 verandert niet alleen de BPM-vrijstelling voor nieuwe bestelauto’s, maar ook de regels voor de import van jonge bestelauto’s. Het is daarom belangrijk om bij de import van een tweedehands bestelbus, met een eerste toelating vanaf 2025, rekening te houden met de BPM-kosten.

Door een BPM-taxatierapport te laten opstellen bij de import, kunt u mogelijk flink besparen, vooral als de bestelbus schade heeft.

Overweegt u vanaf 2025 de import van een bestelbus met eerste toelating vanaf 2025? Onderzoek tijdig hoe een taxatierapport u kan helpen bij het verlagen van de BPM. Een vrijblijvende voorberekening is altijd mogelijk. Wij denken graag met u mee, dus bel gerust voor overleg.

Wilt u op de hoogte blijven van BPM-nieuwtjes en tips? Meld u aan voor de nieuwsbrief.

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies
Stel hier uw vraag.