Auto importeren uit België
Een gebruikte auto importeren uit België is best aantrekkelijk, want er zijn tal van voordelen. België is dichtbij, er is geen taalbarrière, tenminste als u importeert vanuit Vlaanderen, en de kans bestaat dat occasions in België wat luxer zijn uitgevoerd dan vergelijkbare Nederlandse voertuigen. Een voordeel ten opzichte van een auto-import uit Duitsland? Nederland en België wisselen tellerstanden uit en dat doen Nederland en Duitsland niet.
Meer Franse merkauto’s in België
Zie je in Duitsland een groter aanbod van Duitse auto’s zoals Volkswagen, BMW en Audi, in België zijn auto’s van Franse makelij beter vertegenwoordigd. Zo staat Renault op de eerste plaats in de Belgische verkoop top 5 en ook Peugeot doet ’t op de 4de plaats goed. Net zoals bij ons vallen de Belgen steeds meer voor de charmes van een SUV en verliest de diesel aan marktaandeel.
Voldoende aanbod van occasions in België
De Belgische automarkt is natuurlijk niet zo groot als die in Duitsland, maar toch is er genoeg te vinden. Spreekt u geen Frans, dan kunt u zich beter oriënteren in Vlaanderen dan in Wallonië. Verwacht u met Nederlands in Wallonië uit de voeten te kunnen, dan komt u bedrogen uit. Er zijn maar weinig Wallonen die Nederlands spreken of verstaan en helaas komt u met Engels ook niet ver.
Importeren van auto uit België
Hoeveel goedkoper een gebruikte auto in België is, verschilt per model. Heeft u uw droomauto gevonden en importeert u hem uit België, dan moet u in Nederland BPM afdragen. Er zijn 3 manieren om de hoogte van de BPM afdracht te berekenen. Dat kan via de koerslijst, op grond van een taxatierapport of op basis van de forfaitaire tabel (leeftijdskorting).
Mét BPM taxatierapport vaak voordeliger
In veel gevallen pakt aangifte op basis van een taxatierapport voordeliger uit. Dat komt omdat kleine schades de werkelijke waarde van een geïmporteerde auto behoorlijk beïnvloeden.
Onze taxateurs maken trouwens nadrukkelijk onderscheid tussen gebruiksschade en gebruikssporen. Maar is de auto erg jong, heeft hij meer kilometers gereden dan gemiddeld of is het sowieso een auto die hard afschrijft, dan tonen onze taxateurs met een koerslijstaxatie aan dat ook de BPM harder is afgeschreven. Heeft de geïmporteerde auto verder nog wat krassen en deuken? Ook dat telt mee, wat uiteindelijk leidt tot een lager BPM bedrag.
Van te voren bepalen hoe u in uw specifieke geval het voordeligst een auto uit België importeert? Vul het formulier in, of stuur een foto van de advertentie per WhatsApp (06-12190643) of per mail. Na ontvangst van de informatie bespreken we de auto telefonisch. U krijgt ons eerlijke advies zodat u weet wat voor u de goedkoopste manier van aangeven is.
BPM calculator
Alvast uitrekenen wat u ongeveer zou moeten afdragen volgens de afschrijvingstabel? Ontdekt ’t met behulp van onze BPM calculator. Om het bedrag te kunnen uitrekenen moet u de eerste toelating invullen. Die vindt u op Belgische kentekenbewijs. In Belgïe zijn er 2 soorten inschrijving/kentekenbewijzen in omloop; de roze-kleurige variant, wat het oude kentekenbewijs is en u aantreft mij oudere modellen. Het zandkleurige kentekenbewijs komt u tegen bij de nieuwere auto’s.
Let op! De BPM calculator kunt u alleen toepassen voor auto’s na registratiedatum 2013.
Belgische kentekenbewijs (voor auto’s ná 2013)
1. De eerste toelating staat bij B. Op het getoonde voorbeeld is dat 18-01-2016.
2. Het Belgische kenteken kan opgesteld zijn in ’t Frans of Nederlands. Bij P3 staat de brandstofsoort. Op het getoonde voorbeeld is dat benzine.
Belgische kenteken vóór 2013
Let op! De bpm-calculator geeft een onjuiste indicatie voor auto’s vóór registratiedatum 2013. Advies nodig? Bel: 0315 84 33 08.
1. De eerste toelating staat bij B. Op het getoonde voorbeeld is dat 28.02.2011.
2. Het Belgische kenteken kan opgesteld zijn in ’t Frans of Nederlands. Bij P3 staat de brandstofsoort. Op het getoonde voorbeeld is dat ESSENCE = benzine
Franstalig kenteken: Caburant = brandstof | Essence = benzine | Gasoil = diesel
Heeft u een LPG auto? Kies dan voor benzine.