Hoe zit ‘t met repatriëring bij oudere campers?

Trek je graag rond met een gerenoveerde oudere camper of oldtimer en ga je daarmee ook de grens over? Wil je goed voorbereid op reis, dan heb je je voertuig vast verzekerd mét pechhulp in Europa. Heb je zo’n verzekering, dan ga je ervan uit dat je recht hebt op repatriëring. Toch zitten er wat haken en ogen aan dat recht op repatriëring.

Het verhaal van een campereigenaar

Vorige maand belde een campereigenaar mij met de vraag zijn camper te taxeren. Zijn camper was uit 1980 en hij wilde voor de verzekering de waarde vast laten leggen in een onafhankelijk taxatierapport.

Terloops vertelde hij dat een kennis met ongeveer net zo’n oude camper een jaar geleden was gestrand in Scandinavië. Nadat de kennis telefonisch contact had gehad met de afdeling pechhulp van zijn verzekeraar werd vastgesteld dat de camper ter plekke niet kon worden gerepareerd. Vervolgens kreeg hij te horen dat de kosten van repatriëring hoger waren dan de waarde van de camper. De kennis kon geen taxatierapport overleggen, dat aantoonde dat zijn camper meer waard was dan werd verondersteld. Hijzelf was er echter van overtuigd dat de waarde hoger was dan waarvan de verzekeraar uitging. Het verhaal had geen happy end. Uiteindelijk moest de kennis zijn camper leeghalen en achterlaten, wat een persoonlijk drama was. Als hij zijn camper had willen repatriëren, had hij zelf moeten opdraaien voor de kosten.

De campereigenaar die mij belde, wilde zo’n drama voorkomen. Omdat voor campers met bouwjaar  1980 is geen koerslijst beschikbaar is, had hij besloten een taxatierapport te laten opstellen voordat zijn buitenlandse trip begon. De kosten van zo’n taxatierapport (€ 150,-) had hij er graag voor over, vertelde hij. Daarmee kon hij de verzekeraar, in geval van calamiteiten, laten zien wat zijn camper werkelijk waard is en zo het risico voorkomen zijn camper te moeten achterlaten.

Campertaxatie opgeknapte camper

Tijdens de campertaxatie stelde ik vast dat de camper in prima conditie was. De waarde taxeerde ik op € 10.500,- want de eigenaar had nogal wat waarde toegevoegd zoals een gasinstallatie, luifel en zonnepanelen, wat allemaal meetelt. Wordt deze campereigenaar in het buitenland geconfronteerd met een niet te repareren defect, dan kan hij met het onafhankelijke taxatierapport de waarde van zijn camper aantonen.

Googelen op repatriëringskosten

Omdat ik nieuwsgierig van aard ben, bezocht ik de site van de ANWB. Ik wilde weten wat deze verzekeraar in zijn voorwaarden hierover vermeldt.

Bron: ANWB

Ook stuitte ik op de ANWB website op deze vraag van Patrick:

Dagwaarde oude kever in verband met repatriëring?

Ik vraag mij af hoe het zit met de repatriëring van een oude oldtimer mocht dit nodig zijn. Ik ben van plan om op vakantie te gaan met een 45 jaar oude Volkswagen Kever die verder in behoorlijk nette staat is. Deze is niet getaxeerd. Mocht er iets faliekant mis gaan met de auto wanneer ik op vakantie ben waardoor repatriëring nodig is, hoe regelen jullie dit dan? Wordt er dan van de goedkoopste dagwaarde uitgegaan?

De expert van de ANWB geeft antwoord:

Als het economisch verantwoord is, zal een auto worden gerepatrieerd. De afstand speelt daarin een grote rol, maar natuurlijk ook hoe zwaar de auto beschadigd is geraakt.

Een oldtimer komt in de praktijk vaak terug, zeker als die in goede staat is. Als er geen taxatierapport is, zal op basis van bijvoorbeeld foto’s de staat globaal worden beoordeeld.

Repatriëring gebeurt meestal met een verzameltransport, dus niet individueel per sleepwagen. Daardoor vallen de kosten vaak lager uit, wat weer gunstig kan zijn voor de beoordeling, mocht het een twijfelgeval zijn.

Als een auto geen economische waarde meer heeft, maar wel emotionele, dan is een repatriëring op eigen kosten bespreekbaar.

Conclusie?

Om onaangename discussies met verzekeraars te voorkomen, adviseren wij de camper te laten taxeren door een onafhankelijke VRT of TMV gecertificeerd taxateur. Verzekeraars, dus ook de ANWB, accepteren alleen taxatierapporten die door een gecertificeerd taxateur zijn uitgevoerd. Een taxatierapport geldt 2 tot 3 jaar, dat is afhankelijk van de verzekeraar. De ANWB hanteert 2 jaar.

Michel Smit
Taxateur

Neem vrijblijvend contact op voor informatie en advies
Contact

Waardetaxaties.nl
Parallelweg 4
7081 DX Gendringen
Werkdagen 8:45 uur t/m 17:30 uur

Bel 0315 84 33 08

ISO 17024 gecertificeerd

© 2018 - Waardetaxaties heeft haar website laten maken door Ebbers Media.